Iekļaujošā izglītība
Katrs vecāks vēlas, lai bērns saņem atbilstošu izglītību, kura būtu piemērota tieši viņa individuālajām spējām un vajadzībām. Katrā Ventspils pirmsskolas un skolas izglītības iestādes mājaslapā ir norādītas kādas izglītības programmas tiek realizētas.
Visi audzēkņi mācās pēc vispārizglītojošās programmas pirmsskolā tas ir izglītības kods 01011111, bet pamatskolā pēc vispārējās pamatizglītības programma ar izglītības kodu 21011111.
Bērniem, kuriem nepieciešams papildus atbalsts mācīšanās procesā izšķir vairākas speciālās programmas:
Pirmsskolas izglītības posmā:
- Speciālās pirmskolas izglītības programma izglītojamajiem ar jauktiem attīstības traucējumiem (izglītības kods 01015611).
- Speciālās pirmsskolas izglītības programma izglītojamajiem ar valodas attīstības traucējumiem (izglītības kods 01015511).
Pamatizglītības posmā (1. -9. klasei)
- Speciālās pamatizglītības programma izglītojamajiem ar valodas traucējumiem (kods 21015511).
- Speciālās pamatizglītības programma izglītojamajiem ar mācīšanās traucējumiem (kods 21015611).
Speciālās pamatizglītības programma izglītojamajiem ar garīgās veselības traucējumiem (kods 21015711).
Kopīgais: (visās programmās)
- visi mācās pēc vienotas pamatizglītības programmas (tāpat kā vispārējās pamatizglītības programma ar izglītības kodu 21011111)
- pēc vienotiem valsts noteiktiem standartiem
- piedalās Valsts pārbaudes darbos un eksāmenos,
- beidzot 9.klasi, visi saņem vienādas nozīmes beigšanas apliecību.
Atšķirīgais: (speciālās pamatizglītības programmās)
Iespēja bērnam saņemt lielāku mācīšanās atbalstu:
- mācības klasē ar mazāku skolēnu skaitu,
- var izmantot dažādas atgādnes,
- palīdz skolotāju palīgi,
- papildus nodarbības pie skolas speciālistiem,
- lēnāks darba temps u.c.
Bērna nākotni pēc 9.klases tas neietekmē. Visiem bērniem ir vienādas iespējas turpināt izglītību savām spējām un interesēm atbilstošās vidējās izglītības iestādēs. Ir tieši pretēji, ja bērns ir apguvis pamatizglītību ar atbalstu, tad ir lielākas izredzes, ka bērns jūtas drošāks un patstāvīgāks, lai iekļautos nākošajos izglītības posmos.
Atšķirīga un atvieglota izglītības programma ir bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem:
- speciālās pamatizglītības programma izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem (izglītības kods 21015811 un 21015911).
Kāda programma bērnam ir nepieciešama un piemērota izvērtē speciālisti gan izglītības iestādēs, gan ārpus tās. Gala lēmumu pieņem Ventspils pilsētas pedagoģiski medicīniskā komisija un pamatojoties uz iesniegtajiem pedagoģiski psiholoģiskās un medicīniskās izpētes materiāliem, sniedz atzinumu par izglītojamajam atbilstošāko izglītības programmu.
Komisija sniedz arī virkni ieteikumus atbalstam, kuri gan vecākiem, gan izglītības iestādes pedagogiem ir jāievēro, piemēram, regulāras logopēda nodarbības, viena instrukcija vienā reizē, sadalīt uzdevumus nelielos apjomos, risināt pa soļiem, pagarināts darba izpildēs laiks līdz 30%, nodrošināt uzdevuma paraugus, verbālo informāciju papildināt ar vizuālo atbalstu un otrādi, sniegt vienkāršas, īsas instrukcijas, vienmēr pārliecināties vai uzdevums ir saprasts, atpazīt emocijas, izmantot atgādnes u.c. Protams, individuāli izvērtējot, kurš atbalsts ir primārs, kurš sekundārs.
Iepriekš minēto atbalstu var nodrošināt arī izglītības iestāde uz vadītāja/ direktora rīkojuma pamata. Ieskats Ministru kabineta noteikumos Nr. 556 “Prasības vispārējās izglītības iestādēm, lai to īstenotajās izglītības programmās uzņemtu izglītojamos ar speciālām vajadzībām” 4.punktā ir teikts šādi[1]:
“ Izglītojamiem, kuriem nav pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinuma, bet kuriem konstatētas attīstības vai mācīšanās grūtības, izglītības iestādes atbalsta speciālisti (izglītības vai klīniskais psihologs, logopēds, skolotājs logopēds vai speciālais pedagogs), pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā, nepilngadīga izglītojamā vecāku, bāriņtiesas iecelto aizbildņu vai aizgādņu (turpmāk – likumiskais pārstāvis) iesniegumu, veic attiecīgi pedagoģisko vai psiholoģisko novērtējumu un sniedz atzinumu. Atzinumā norāda ieteicamos atbalsta pasākumus atbilstoši šo noteikumu 1. pielikumam vai citus izglītojamam piemērotus pasākumus. Ja izglītojamā likumiskais pārstāvis nesadarbojas ar izglītības iestādi, pedagoģiskais vai psiholoģiskais novērtējums tiek veikts pēc izglītības iestādes iniciatīvas, par to informējot izglītojamā likumisko pārstāvi.”
[1] Ministru kabineta noteikumi Nr. 556 “Prasības vispārējās izglītības iestādēm, lai to īstenotajās izglītības programmās uzņemtu izglītojamos ar speciālām vajadzībām” 19.11.2019.
Svarīgi!
Jo agrāk tiek konstatētas uzvedības un mācīšanās traucējumi, jo īsāks laiks ir nepieciešams, lai būtiski uzlabotu situāciju un veiksmīgi veiktu korekcijas darbu.
Nebūt nav teikts, ka atbalsts un atbilstošā speciālā programma (izņemot speciālās pamatizglītības programmas izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem -izglītības kodi 21015811 un 21015911) ir jānodrošina visu pamatskolas laiku. Ja ir veiksmīgs korekcijas darbs, tad, atkārtoti izejot iepriekš minēto komisiju, un saņemot atzinumu, var turpināt izglītību pēc vispārizglītojošās programmas.
Daži būtiski fakti:
- pabeidzot pirmsskolas posmu speciālās izglītības programmā, ja ir nepieciešams turpmāks atbalsts arī skolas posmā, tad noteikti jāsniedz komisijai vecāku iesniegums un jāiziet komisija atkārtoti (izglītības programmas ir dažādas).
- pašvaldības pedagoģiski medicīniskā komisija ir tiesīga atzinumus izsniegt bērniem līdz 6.klasei ieskaitot.
- pēc 6.klases, atzinumus par piemērotāko speciālās izglītības programmu sniedz tikai Valsts pedagoģiski medicīniskās komisija Rīgā, uz vecāka iesnieguma pamata.
Noderīgi uzziņas materiāli
Vecākiem: Laužot stereotipus valdīnijas
Pedagogiem: Laužot stereotipus valdīnijas
Pedagogiem: IIAC prezentācija