Septembra vidū Latvijas Nacionālajā bibliotēkā notika ikgadējā Ekoskolu apbalvošanas ceremonija, kuras laikā 129 skolas saņēma prestižo starptautisko Zaļo karogu, bet vēl 49 skolas ieguva Latvijas Ekoskolas sertifikātu. Kā jau ziņojām, apbalvojumus 2019./2020. mācību gadam saņēmušas arī četras Ventspils izglītības iestādes – Ventspils 4. vidusskola, Ventspils Pārventas pamatskola, Ventspils 1. pamatskola, kā arī pirmsskolas izglītības iestāde “Varavīksne”. Savā pieredzē dalās Ventspils 4. vidusskola, kam šis mācību gads Ekoskolas statusā ir jau desmitais.
Pirmajā dalības gadā skola ieguva Ekoskolas statusu, taču visos nākamajos gadus saņemta arī starptautiskā Zaļā karoga balva, kas kalpo kā kvalitātes zīme skolai, kas ilgstošā laika posmā spēj demonstrēt izcilas aktivitātes vides jomā.
“Kā Ekoskola esam nākotnes skola, kas jau darbojas jaunajā kompetenču pieejā, iedzīvinot vērtības, atbildīgu rīcību un attieksmi ilgtspējīgai Latvijas attīstībai,” lepojas skolas pārstāvji. Par tradīcijām skolā jau kļuvušas tādas aktivitātes kā “Eko orientēšanās diena” septembrī, “Ekodiena” maijā, kad ar praktisku aktivitāšu palīdzību tiek nostiprinātas iegūtās zināšanas atbilstoši konkrētā gada tēmai, skolēnu pašu izveidotā “Vides izziņas spēļu pēcpusdiena”, atkritumu šķirošana, makulatūras vākšana, pretī iegūstot papīru darbam klasēs, kā arī sekošana līdzi elektrības un ūdens patēriņam.
Ikgadējā pasākuma “Ekorudens” ietvaros uz Ventspils 4. vidusskolu ciemos tiek aicinātas citas pilsētas un novada Ekoskolas un skolas, kas vēl cītīgi virzās uz zaļo domāšanu. Šajā dienā skolēni un dabaszinību metodiskās apvienības pedagogi vada radošas darbnīcas.
Katram Ekoskolas mācību gadam cauri vijas kāda konkrēta tēma. Pagājušajā gada tēma bija “Pārtika”, un tās ietvaros skolēni veica pētījumus par iespēju aizvietot gaļu ar pākšaugiem, ar iegūtajiem pozitīvajiem datiem uzrunājot arī skolas biedrus un ar savu pētījumu startējot atklātajā konkursā Rīgā. Tāpat tika pētīta vietējo dārzeņu un garšaugu pieejamība – iespēja pašiem izaudzēt zāļu tējas un citus labumus, kā arī mainīti ēšanas paradumi, uzliekot uz šķīvja tikai tik, cik var apēst. Šobrīd skolas foajē skatāma informatīvu plakātu izstāde par šo tēmu.
Savukārt šī gada tēmas “Bioloģiskā daudzveidība” ietvaros skolēni tiks rosināti izzināt un izprast dabas vērtības kā uz klases palodzes, tā skolas pagalmā, pilsētā un Kurzemē. Šī gada jaunums būs skolotāju prasme integrēt tēmu mācību saturā, veidojot vismaz divas šādas mācību stundas, no kurām viena aizvadīta jau pagājušajā nedēļā. Mācību gada laikā skolēni un skolotāji kopā meklēs jaunus veidus, kā izmantot skolas apkārtni dabas vērtību izzināšanā – skolas pagalmā plānots izveidot pat Sajūtu taku. Tāpat tiks palielināta bioloģiskā daudzveidība skolas apkārtnē un pēc iespējas saglabātas dabiskās dzīvotnes kukaiņu mājā, kā arī mainīti ieradumi, lai samazinātu klimata izmaiņas.
Procesa koordinators ir skolas Ekopadome, kurā iesaistījušies ap 40 skolēnu. Taču visus, gan padomē iesaistītos, gan pārējos skolai piederīgos, vieno kopīgs mērķis – iesaistīties aizraujošā, uz rīcību orientētā un sociāli atbildīgā vides izglītības procesā, kas veicina ilgtspējīgu attīstību.
14. 10. 19.