Īsi pirms brīvlaika visās Ventspils skolās norisinājās anketēšana, kurā skolēni dalījās pieredzē par valodu stundām. Tā bija jau otrā uzņēmuma Edurio un Ventspils Izglītības pārvaldes kopīgi izstrādātā aptauja, kurā skolēniem vaicā viedokli par mācību stundu kvalitāti.

Pirmoreiz skolēnu anketēšana visās Ventspils pilsētas vispārizglītojošajās skolās notika pērn decembrī. Tad skolu audzēkņi aizpildīja anketas par dabaszinību un matemātikas stundām, tagad līdzīgi jautājumi bija par dzimtās valodas un svešvalodu stundām. Tie bija veidoti, lai noskaidrotu skolēnu mācību motivāciju, izpratni, atmosfēru klasē, atgriezenisko saiti un mācību procesu kopumā konkrētās mācību stundās. Skolēniem, piemēram, bija jāatbild: vai mācības šajās stundās ir interesantas? Vai stundās vēlies iemācīties kaut ko jaunu? Vai esi priecīgs par stundā paveikto? Vai saproti, kur stundās apgūtais tiek izmantots dzīvē? Vai skolotājs pret tevi izturas labi? Vai tava klase izturas labi pret skolotāju? Cik saprotami skolotājs izskaidro mācību tematu un uzdevumus? Anketas veidotāji bērniem piedāvāja izvēlēties vienu no atbilžu variantiem, un bija arī iespēja pierakstīt savu komentāru.

Redzēt caur citu prizmu

Atbildes uz pirmās aptaujas jautājumiem iesniedza 1451 skolēns 4.-9.klašu grupā un 499 vidusskolēni. Katrs skolēns aizpildīja anketas par vairāku mācību priekšmetu stundām. Savukārt pēdējās anketēšanas rezultāti vēl tiek apkopoti.

Aprīlī anketēšana turpināsies – skolēni pildīs anketas par sociālo zinību, vēstures un ģeogrāfijas stundām. Maijā plānots piedāvāt anketas skolēnu vecākiem, kā arī anketēšanā iesaistīt 4. klašu audzēkņus.

Šāda anketēšana skolās tiek veikta, lai katrs skolotājs iegūtu atgriezenisko saiti par savu darbu un caur citu prizmu paraudzītos, kā bērni redz mācību stundu, lai katras skolas vadība gūtu pilnvērtīgāku redzējumu par mācību procesu savā skolā, bet Izglītības pārvalde – redzētu kopainu visās pilsētas skolās. Anketēšana plānota kā izejas punkts turpmākā darba uzlabošanai. Izglītības pārvalde, balstoties uz anketēšanas rezultātiem, plānos skolotāju profesionālās pilnveides kursus. Jāpiezīmē, ka uzņēmuma Edurio anketēšana ar nolūku veidota tā, ka katrs skolotājs redz par viņa stundām sniegtās skolēnu atbildes, savukārt pārvalde redz tikai skolas kopvērtējumu, bet ne katra individuālā skolotāja stundu vērtējumu.

Mazāk runāt, vairāk darīt

«Rezultāti ir labi,» vērtē Izglītības pārvaldes vadītāja vietniece Inga Pāvula. Anketas uzrāda, ka visās pilsētas skolās ir ļoti labas skolēnu un skolotāju savstarpējās attiecības; bērniem ir skaidrs, par ko viņiem liek atzīmes un kāpēc atzīme nav augstāka vai zemāka; stundās pietiekami bieži tiek izmantotas mūsdienu tehnoloģijas; skolēni ir motivēti mācīties; 62% pamatskolas skolēnu saka, ka stundas ir  interesantas, vidusskolā gan šis rādītājs krītas – tikai 46%. Pamatskolā 70% bērnu gandrīz vienmēr un vienmēr saprot, kas ir stundā jāizdara un 66% saprot, ko iemācās pildot uzdotos darbus stundā.

Anketēšana uzrādījusi arī divas lietas, pie kā skolām ir jāpiestrādā. Vienu no tām vienkāršoti varētu raksturot kā runāšanas un darīšanas proporciju. Viens no jautājumiem bija par to, cik mācību stundas laikā runā skolotājs, kamēr skolēnam ir jāklausās un jāpieraksta. 15% pamatskolēnu saka, ka visu stundu, 18% – vairāk nekā pusi stundas, bet 28% – pusi stundas. Tātad nedaudz mazāk par 30% skolotāju runā mazāk par pusi stundas. Vidusskolā šis rezultāts ir vēl zemāks. Lai arī pēc anketēšanas izvērsusies spraiga diskusija par to, vai bērni ir šo jautājumu sapratuši pareizi, Pāvula vērš uzmanību, ka šajā gadījumā runa ir par dabaszinību stundām, kurās svarīgi, lai bērni paši pētītu, eksperimentētu un izzinātu darbībā. Otra lieta, ko atklāja anketēšana,– skolotājiem būtu vairāk jāveicina skolēnu savstarpējā sadarbība stundu laikā. Gan pamatskolā, gan vidusskolā apmēram 50% skolēnu atbildējuši, ka jāsadarbojas ir reti vai dažreiz.

Anketas sadarbībā ar Izglītības pārvaldi veidoja un apstrādāja Latvijas uzņēmums Edurio, kura pamatprodukts ir atgriezeniskās saites instrumenti skolās. Ventspils ir viena no pirmajām Latvijas pilsētām, kas šo pakalpojumu iegādājusies visām vispārizglītojošajām skolām. Anketas veidotas kā mobilā aplikācija, izveidotā sistēma ļauj ātri iegūt anketēšanas rezultātus. Izglītības pārvaldes noslēgtais līgums ar šo uzņēmumu paredz, ka katra skola var veidot arī savas anketas neierobežotu reižu skaitu.

Nesen norisinājās arī anketēšana skolotājiem, kuri piedalījās Latvijas Universitātes Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centra speciālistu rīkotajās aktivitātēs 2013-2015.gadā. Skolotājiem tika vaicāts par jaunu zināšanu un prasmju ieguvumiem un to izmantošanu praksē, par ietekmi uz skolēnu mācīšanas kvalitāti un katra profesionālo izaugsmi.

Avots: Laikraksts „Ventas Balss”, žurnāliste Līga Tīrmane