Ventspils Izglītības pārvalde laika periodā no 01.08.2023. līdz 31.01.2025. Erasmus+ programmas ietvaros īstenoja projektu “Attīstoša, dabiska un iekļaujoša pirmsskolas izglītība” (Nr. 2023-1-LV01-KA122-SCH-000146174), kura mērķis ir profesionāli pilnveidot pirmsskolas izglītības iestāžu personāla zināšanas un prasmes āra pedagoģijas metožu izmantošanā un iekļaujošas vides veicināšanā, lai uzlabotu pirmsskolas izglītības kvalitāti.

Sadarbībā ar organizācijām no Somijas un Islandes, projekta ietvaros tika īstenotas trīs mobilitātes aktivitātes:

  1. Darba ēnošana Somijā (LOIMAA EVANKELINEN KANSAOPISTO):

Pasākums tika īstenots no 09.10.2023. līdz 13.10.2023., kura laikā dalībnieki no Ventspils Izglītības pārvaldes un Ventspils pirmsskolu izglītības iestādēm apmeklēja dažādās iestādēs, kurās norisinās pirmsskolas vecuma bērnu izglītošana un tiek īstenota daudzveidīga iekļaujošā izglītība ar brīvdabas pedagoģijas ievirzi (pirmsskolas izglītības iestādes; interešu izglītības iestādes; bērnu pieskatīšanas centri; neformālu organizāciju nodarbības; u.tml.).

Piemēram, Loimas evaņģēliskajā tautskolā (LEKO, FI) dalībnieki tika iepazīstināti ar izglītības sistēmu Somijā, sabiedrības daudzveidību, izglītības aspektiem LEKO – izglītības iespējas, sociālās garantijas un atbalsta sniegšana iebraucējiem (bēgļiem). Turku un Naantali pilsētās dalībnieki apmeklēja Kupitta parku maziem bērniem un Trollīšu Muminu parku, kas ir lieliski piemēroti ģimenēm ar bērniem. Šajās vietās dalībnieki guva pārliecību, cik svarīga ir interešu izglītība bērnu attīstībā.

Kopumā pasākums profesionāli pilnveidoja pirmsskolas izglītības iestāžu personāla zināšanas un prasmes āra pedagoģijas metožu izmantošanā un iekļaujošas vides veicināšanā, kas nākotnē uzlabos pirmsskolas izglītības kvalitāti.

2. Kursi un apmācības Islandē (InterCultural  Ísland):

Mobilitātes laikā Islandē no 05.05.2024. līdz 11.05.2024., dalībnieki no Ventspils Izglītības pārvaldes un Ventspils pirmsskolu izglītības iestādēm, apmeklēja praktiskas apmācības grupās, kur noritēja aktīvi (uz grupu darbu tendēti) kursi par iekļaujošu uz kultūras daudzveidību tendētiem izglītojamiem dažādās vecuma grupās, kā rezultātā dalībnieki līdzdarbojoties guva jaunas zināšanas un pieredzi.

Mācību grupas bija veidotas no dažādu valstu pārstāvjiem. Brīvdabas pedagoģijas metožu apgūšanai bija piemēroti laika apstākļi (gan labi, gan slikti), lai spētu pielāgoties dažādām situācijām, kas sagaida reālajā dzīvē. Mobilitātē dalībnieki ieguva citu perspektīvu pedagoģiskajai pieejai, ko var plaši un bez īpašiem ieguldījumiem izmantot tradicionālajā izglītības sistēmā, kā arī tika secināts, ka jāveic pietiekams citu kolēģu iesaistes un pārliecināšanas darbs, lai pieeju izglītības iestādē varētu izmantot vienoti.

3. Pieaicinātā eksperta vizīte Ventspils pirmsskolas izglītības iestādēs.

Uzaicinātais eksperts no Somijas apmeklēja visas Ventspils pirmsskolas izglītības iestādes, piedalījās bērnu izglītības nodarbībās un sniedza uz savu pieredzi balstītus priekšlikumus par mācību procesa efektīvāku organizēšanu un nepieciešamiem uzlabojumiem. Eksperts konsultēja pedagoģisko personālu par vēlamām izglītības procesa organizācijas metodēm, kā arī novērtēja un sniedza priekšlikumus par nepieciešamiem uzlabojumiem. Ekspertam bija iespēja novērtēt kādi ir katras izglītības iestādes resursi un apstākļi, tādējādi eksperts varēja sniegt specifiskus padomus un ieteikumus katrai pirmsskolas izglītības iestādei individuāli.

Projekta īstenošanas rezultātā Ventspils izglītības pārvaldes personālam, kas atbild par pirmsskolas izglītības koordinēšanu pilsētā, un pirmsskolas iestāžu vadītājiem bija iespēja pilnveidot zināšanas un prasmes par āra pedagoģijas veidiem, metodēm un daudzveidīgām iekļaujošas vides veidošanas pieejām, praktiski piedaloties apmācībās, mācoties no pieredzējušiem kolēģiem citās valstīs un piedaloties dažāda formāta pirmsskolas izglītības iestāžu ikdienas darbā. Lai iedzīvinātu projekta laikā gūtās zināšanas praksē, jau 2024. gadā rudenī uzsākta bērnu agrīnās diagnostikas metožu apgūšana (3 speciālisti) un diagnosticēšana ar Minhenes funkcionālās attīstības diagnostikas pieeju. Savukārt no 2024. gada novembra līdz 2025. gada aprīlim notiek mobilitātes dalībnieku veidots un vadīts kurss “Mācīšanās āra vidē”, kura mērķis ir izplatīt pieredzi, kas gūta projekta mācībās Islandē. Tajā piedalās 23 pedagogi no visām Ventspils pirmsskolas izglītības iestādēm.

Erasmus+ projektu Nr. 2023-1-LV01-KA122-SCH-000146174) “Attīstoša, dabiska un iekļaujoša pirmsskolas izglītība” līdzfinansē Eiropas Savienība.