Turpinās darbu ar Ventspils apdāvinātajiem audzēkņiem

Kopš 2011. gada Ventspilī notiek mērķtiecīgs darbs izglītības kvalitātes paaugstināšanā, kas ietver mācību vides un procesa kvalitātes uzlabošanu, kā arī pedagogu profesionālās kompetences paaugstināšanu, lai sekmētu katra bērna attīstību, t.sk. atklātu katra bērna spējas un sniegtu pastiprinātu atbalstu apdāvinātiem bērniem. Tikko apstiprinātā programma ir pēctecīgs turpinājums 2011. gadā ar Ventspils pilsētas Domes lēmumu apstiprināta Rīcības programma darbam ar apdāvinātiem Ventspils pašvaldības izglītības iestāžu audzēkņiem 2011.-2014. gadā.

Programmas mērķis arī šim periodam saglabājas iepriekšējais: atklāt un attīstīt pilsētas bērnu un jauniešu talantus, veicināt viņu individuālo kreatīvo un inovatīvo spēju un prasmju attīstību, radīt radošu nodarbību vidi, nodrošināt audzēkņus ar viņu intelektuālajam līmenim atbilstošiem materiāliem un attīstošajām spēlēm, kā arī pilnveidot šajā mācību procesā iesaistīto pedagogu profesionālo sagatavotību.

Līdz šim programma tika īstenota 3 pamatvirzienos:

Bērnu radošuma un intelektuālo spēju attīstība rotaļnodarbībās un ārpus tām pirmsskolas izglītības iestādēs.

Pamatvirziena darbības mērķis ir sekmēt bērnu vispusīgu attīstību un radīt bērnos vēlmi novērojumu, secinājumu un pētījumu veidā apgūt pamatzināšanas par dažādām apkārtējās vides norisēm. 3 gadu laikā, realizējot šo projektu, veicināta bērnu izziņas darbības un zinātkāres attīstība par dabas procesiem, par apkārtējo vidi, sekmēta bērnu motivācija mācīties. Iesāktais darbs tiks turpināts arī nākamajos mācību gados ar mērķi pirmsskolas izglītības iestādēs veicināt pašorganizētus dabaszinātņu procesus, lai bērnos modinātu interesi par dabaszinātnēm un tehnoloģijām. 2014./2015.mācību gadā tajā iesaistīti visi 964 pirmsskolas iestāžu audzēkņi vecumā no 4 – 7 gadiem.

Radošo spēju un intelekta attīstības skola “Gudrinieks”.

2011.gada pavasarī  uz Ventspils Jaunrades nama bāzes izveidotajā radošo spēju un intelekta attīstības skolā „Gudrinieks” nodarbības uzsāka 45 audzēkņi. Šajā mācību gadā tajā nodarbības apmeklē 164 pilsētas skolu  4.-8.klašu skolēni. Tie ir zinātkāri un darboties griboši bērni, kam skolotāji rekomendējuši ārpus mācību programmas vēl dziļāk izzināt dažādus dabas procesus. Nodarbībās skolēni uzzina daudz jauna un interesanta par procesiem dabā, veic eksperimentus bioloģijas, ķīmijas un fizikas laboratorijās, mācās saskatīt kopīgo un atšķirīgo sev apkārt, izprast cēloņus un sekas dažādiem  notikumiem, attīsta loģisko domāšanu, mācās izteikt un aizstāvēt savu viedokli, attīsta prasmes sadarboties. Jaunu grupu komplektēšana turpināsies arī turpmākajos mācību gados, tādējādi 2015./2016. mācību gadā nodrošinot audzēkņu nodarbības līdz pamatskolas beigšanai.

Sasniegumi: 2014.gada aprīlī 4 skolas „Gudrinieks” audzēkņi un 2 pedagogi piedalījās III Starptautiskā zinātniski praktiskajā konferencē „SCIENTIA UNESCAMUS” Maskavā. Medicīnas (veselības) sekcijā 7.-12.klašu grupā 1.vietu ieguva skolas „Gudrinieks” divu 8.klašu izglītojamo pētījums par pusaudžu pārtiku. Savukārt dabaszinātņu sekcijā 2.vietu ieguva pētnieciskais darbs par sliekām, kuru veica skolas „Gudrinieks” 7.klašu skolēnu grupa. Skolēniem zinātniski pētnieciskajā konferencē bija jāuzstājas krievu valodā. Katrā sekcijā iesniegto darbu skaits pārsniedza 20. Tāpat audzēkņi ir piedalījušies pilsētas mācību priekšmetu olimpiādēs – iegūtas divas pirmās vietas (matemātikā sākumskolā, matemātikā 5.kl.), četras otrās vietas (ģeogrāfijā, matemātikā sākumskolā, matemātikā 5.kl., matemātikā 7.kl.), kā arī viena trešā vieta (matemātikā 7.kl.).

Padziļināta dabaszinību apguve

Padziļināta dabaszinību apguve 1.ģimnāzijā ar mērķi padziļināt teorētiskās zināšanas un prasmes dabaszinātņu un matemātikas priekšmetos, pilnveidot vidusskolas audzēkņu prasmes un pieredzi eksperimentālajā darbā, rosināt pētnieciskajai darbībai. 2014./2015. mācību gadā šajā programmā mācās 70  1.ģimnāzijas 10. – 12.klašu audzēkņi.

Sasniegumi: 2014.gadā šajā programmā 12.klasi absolvēja 26 audzēkņi. Klases vidējie sasniegumi centralizētajos eksāmenos ir augsti: latviešu valodā 80%, angļu valodā 76%, matemātikā 68%, bioloģijā 75%, kuri ievērojami pārsniedz valsts vidējos rādītājus.

2014.gadā no sešiem  pilsētas vidusskolu  absolventiem, kuri ieguva  Pedagoģiskā darba inovācijas fonda apliecības  nominācijā “Gada skolēns”, 5 absolventi mācījās šajā programmā. Savukārt viens absolvents saņēma domes Pateicības rakstu par teicamiem rezultātiem mācību darbā.

No 26 absolventiem 23 uzsākuši mācības augstākajās mācību iestādēs. No studējošiem 14 absolventi studē inženierzinātņu un tehnoloģiju, dabaszinātņu specialitātēs.

Šīs programmas 10.-12.klašu audzēkņi aktīvi piedalās dažādos konkursos, kā arī gūst labus rezultātus pilsētas un valsts olimpiādēs. Valstī ir iegūtas četras pirmās vietas (krievu valodā kā svešvalodā, atklātajā mājsaimniecības olimpiādē “Tradicionālās kultūras mantojums”, 2 angļu valodā), divas atzinības valstī (atklātajā mājsaimniecības olimpiādē “Tradicionālās kultūras mantojums”). Ir iegūta pirmā vieta Starptautiskajā krievu valodas kā svešvalodas olimpiādē Maskavā.

Iegūtas divas atzinības Kurzemes reģiona zinātniski pētniecisko darbu konkursā Liepājas Universitātē.

Pilsētas mācību priekšmetu olimpiādēs ir iegūtas piecas pirmās vietas (bioloģijā, 2 latviešu valodā, matemātikā un ģeogrāfijā), astoņas otrās vietas (2 bioloģijā, fizikā un matemātikā, ģeogrāfijā, ekonomikā, franču valodā, angļu valodā), desmit trešās vietas (3 bioloģijā, latviešu valodā, ķīmijā, matemātikā, vēsturē, krievu valodā, angļu valodā , vizuālajā mākslā).

Katram darbības virzienam tika izstrādāta atbilstošajam skolēnu vecumposmam piemērota mācību un aktivitāšu programma, tika apmācīti pedagogi, kā arī iegādātā materiālā bāze, kas nodrošina pedagogiem iespēju mācību procesu organizēt daudzveidīgāku – pedagoģiskajā procesā izmantot kvalitatīvas, izglītojošas, bērnu vecumposmam atbilstošas attīstošās spēles, mācību materiālus, uzskates līdzekļus un materiālus praktiskajiem darbiem un eksperimentiem.

2014.gada 1.septembrī 7 gadus vecie bērni, kas līdz šim darbojās programmas aktivitātēs pirmsskolā, uzsāka mācības vispārizglītojošo skolu 1.klasēs, līdz ar to aktualizējās jautājums – kā šiem bērniem nodrošināt tālāku pētniecisko prasmju izkopšanu, lasītprasmes attīstīšanu, lai pirmsskolā iegūtās iemaņas netiktu pazaudētas. Lai turpinātu iesākto darbu nākamajā izglītības posmā, kā arī nodrošinātu līdz šim programmā veikto ieguldījumu ilgtspēju, programmas tālākajā darbā uzmanība tiks pievērsta visu sākumskolas vecuma skolēnu vispusīgas attīstības un izglītības vajadzībām.

Šim mērķim programmai pievienots ceturtais virziens

Pētniecisko prasmju izkopšana un lasītprasmes attīstīšana visu sākumskolas vecuma (1.-3.klase) skolēnu vispusīgas attīstības un izglītības vajadzībām. Plānots, ka trīs gadu laikā pakāpeniski programmai pievienosies visas vispārizglītojošo skolu 1.-3. klases.

2011./2012.mācību gadā visu trīs programmas pamatvirzienu aktivitātēs iesaistījās 442 bērni. Šajā mācību gadā (2014./2015.) kopējais skolēnu skaits visos programmas pamatvirzienos ir sasniedzis jau 1624. Plānots, ka 2016./2017.mācību gadā padziļinātās radošo spēju un intelekta attīstības nodarbībās Rīcības programmas ietvaros piedalīsies vismaz 2445 Ventspils pilsētas skolēni un pirmsskolas iestāžu audzēkņi.

Rīcības programmā paredzēto pasākumu īstenošanai 2011 – 2014.gadā tika izlietoti 454 300 EUR, tai skaitā pedagogu darba atlīdzībai 177 733 EUR, mācību līdzekļu un aprīkojuma iegādei, 1.ģimnāzijas dabaszinātņu kabineta renovācijai 256 931 EUR, kursu un apmācību organizēšanai 19 636 EUR. Nākamajam programmas darbības periodam plānoti 431 865 EUR.