Kādā saulainā pavasara rītā Ventspils pirmsskolas izglītības iestādes “Pasaka” pagalmā no sniega segas izspraucās maza Sniegpulkstenīte. Viņa jutās ļoti vientuļa un noskumusi, jo viņai nebija neviena drauga. Sīko ziediņu pamanīja sētas Kaķis, kurš aicināja sastaptos pasakas tēlus iepriecināt noskumušo Sniegpulkstenīti. Tā sākās muzikāla brīvdabas improvizācija bērniem “Pasaka par Sniegpulkstenīti un Lieldienu zaķi” un sniegpulkstenīšu stādīšana. Tās laikā bērniem bija lieliska iespēja ieiet pasakā no paša sākuma un radīt pasaku pašiem. Bērni mācījās izspēlēt dažādas ainiņas, strādāt komandā, iegūt skatuvisko drosmi, izpaust savu radošumu. Izrādes laikā katra grupa – Pūcītes, Cālēni, Mazulīši, Lapsēni, Taurenīši, Bitītes, Zvaniņi, Mārītes, Podziņas, Pilieniņi un Rūķīši īstenoja galveno uzdevumu – attēlojot grupas tēlus, iepriecināja Sniegpulkstenīti, jo vēlējās būt draudzīgi un iejūtīgi. Tā dienas gaitā bērni ar dziesmām, dejām, dzejolīšiem radoši un ar iztēli iesaistījās izrādē. Mēs rosinājām bērnus padomāt par draudzību, palīdzību draugam un to – kā vēl mēs cits citu varam iepriecināt.

Pēc tam dārznieks Aigars mudināja visus doties iestādīt sniegpulkstenītes bērnudārza teritorijā. Daudziem tas bija pirmais paša iestādītais ziediņš. Kāds stādot sīpoliņu,  pēkšņi zemē pamanīja slieku un kāpuriņu un sāka pētīt. Citi, rokot zemi saprata, cik grūti ir izrakt bedrīti, lai iestādītu vienu ziedu, pārrunājām, cik grūts darbs ir dārzniekiem, lai iestādītu un koptu ziedus pilsētas dobēs.  Pētot un pārrunājot, veidojās pamatzināšanas par dabu un vidi, kas balstās pašu pieredzē. Bērni mācījās ar prieku, izzināja pasauli, parādības un  sakarības. Bet pēc padarītā darba bērnus gaidīja pārsteigums – Lieldienu zaķi bija paslēpuši šokolādes oliņas un  iepriecināja ar sportiskām aktivitātēm. Mēs kopā jautri pavadījām laiku, iemācoties ko jaunu par sevi un citiem.

Tuvojoties pavasarim, PII “Pasaka” notika arī sniegpulkstenīšu radošo darbu izstāde. 8.aprīļa sniegpulkstenīšu stādīšanai iedvesmu smēlāmies no ikgadējās pirmo pavasara vēstnešu stādīšanas pilsētas parkos, un tas bija kā loģisks turpinājums, veicinot bērnu sabiedrisko aktivitāti un līdzdalību vides sakārtošanā un saglabāšanā, lai pavasara sagaidīšana ar katru gadu mūsu izglītības iestādē kļūtu vēl priecīgāka. Tādējādi nodrošinājām bērniem lietpratības izglītību, pilnveidojot mācību saturu un mācību pieeju.

Sadarbojoties dažādu jomu pedagogiem un viņu palīgiem, pēctecīgi plānots mācību process un sasniegti plānotie rezultāti, ko apliecina bērnu sniegtās atbildes pārrunās pēc pasākuma.

  • Jutos laimīga, jo es mīlu visu darīt. Vislabāk patika strādāt kopā ar bērniem un stādīt sniegpulkstenītes. Bija grūti izrakt zemi, tad es paņēmu lielo lāpstu un izraku bedri. Ļoti patika dziedāt dziesmas. (Lana 5 g.v.)
  • Ar dziesmiņu par sniegpulkstenīti iepriecinājām Sniegpulkstenīti, kas sākumā bija tāda bēdīga. Patika stādīt sniegpulkstenīšus, lai saulīte dzirdētu, kā tie zvana un atnāk pavasaris. Iestādījām arī citas puķītes, lai bitītēm, kur lidot. Jutos priecīga. Grūti bija izrakt zemi, pirmo reizi iestādīju puķīti. Kad nācu uz dārziņu, ieraudzīju savu sniegpulkstenīti un parādīju mammai. Svētki – tas ir ļoti jautri, tādēļ gribētu tos vēl un kādreiz atrast olas. Patika pūkainais Kaķītis un Zaķi maskās. ( Sofija 7 g.v.)
  • Es biju priecīgs, gribētu vēl tādus svētkus. Sākumā Sniegpulkstenīte bija bēdīga bez draugiem, bet mēs viņu iepriecinājām ar dziesmām. Patika stādīt puķes, tās dod mums skābekli, bet bija grūti rakt zemi, jo tā nebija uzrakta. Patika meklēt olas.  (Ralfs 7 g.v.)
  • Ciemos bija Zaķis, Kaķis, Sniegpulkstenīte. (Kerija 4 g.v.)
  • Mēs stādījām sniegpulkstenītes, lai skaistums būtu, varētu izpriecāties. Mēs iepriecinājām Sniegpulkstenīti ar dziesmām, man patīk daudz svētki. Mēs varējām meklēt šokolādes oliņas. ( Mikos-Niklass  7 g.v.)
  • Vislabāk patika, ka mēs varējām runāt ar lielo Sniegpulkstenīti. Patika dziedāt, dejot. Patika sacensības ar zaķiem. Bija grūti ar rokām ņemt netīro zemi. ( Aleksandra 6 g.v.)
  • Man vislabāk patika Kaķītis, tāds pūkains, iedeva man rociņu. Patika puķītes stādīt, gribu vēl tādus svētkus! (Elizabete 4 g.v.)
  • Patika ļoti daudz. Stādīt sniegpulksteņus, jo tas bija forši. Es daudz raku, stādīju, jo sākās pavasaris. Puķes un koki arī dod skābekli. Patika meklēt olas. Gribētu biežāk svētkus, jo tad ir forši un vairāk ko darīt. (Daniels 7 g.v.)
  • Vislabāk patika stādīt sniegpulkstenīšus, es iestādīju 3. Mana ome neprot stādīt, viņa prot makšķerēt. Patika dziedāt un dejot. (Dominiks 6 g.v.)
  • Jutos ļoti labi, jo atradu oliņas. Man patika dziedāt dziesmas un ar lielo lāpstu ņemt zemi.  (Maksims 7 g.v.)
  • Patika sniegpulkstenīši, jo tie ir mazi, skaisti, balti kā sniegs. (Marija 7 g.v.)
  • Patika stādīt sniegpulkstenīšus tāpēc, ka tās ir pirmās pavasara puķes. Es iedevu savus cimdus skolotājai, jo viņai bija stādiņi. (Jurijs 7 g.v.)
  • Bija grūti stādīt, jo jārok bedri. Gribam stādīt vēl puķītes, lai ziedētu. Atradām šokolādes kokā, uz zemes, zandalēs. (Adrians 4 g.v.)
  • Vislabāk patika dziedāt dziesmu, lai visus iepriecinātu. Stādīt puķes, lai elpotu. Patika Zaķi, jo bija jāmeklē olas un rotaļas ar bumbiņām. (Keita Nikola 7 g.v.)
  • Ļoti labi svētki. Vislabāk patika olas meklēt, sniegpulkstenīšus stādīt. Iepriecinājām Sniegpulkstenīti, tādu lielu Sniegpulkstenīti un lielu Kaķi, man ļoti patika. (Aleksejs 6 g.v.)
  • Mēs satikām dārznieku un lielu, burvīgu Sniegpulkstenīti. Man patika pils un bijām ciemos pie Zaķīšiem. Bija ļoti interesanti un ļoti labs garastāvoklis. Kad es stādīju sniegpulkstenītes, tad es iedvesmojos. Mēs stādījām, lai ātrāk atnāk pavasaris, lai visiem bērniem būtu priecīgs garastāvoklis, lai būtu skaista bērnudārza teritorija. Grūtības bija, kad rakām zemi. Bijām priecīgi, kad atradām šokolādes oliņas. Patika skaitīt dzejoļus. Mēs visi gribētu vēl tādus priecīgus svētkus!( 5.grupas bērni)

Arī iestādes pedagogi atzīst, ka sniegpulkstenīšu stādīšana bija ļoti interesanta, sociālo prasmju attīstoša un iekļaujoša. Tas veicināja pedagogu, bērnu, ģimeņu un vietējās sabiedrības sadarbību. Tika  pilnveidotas bērnu individuālās un sociālās komunikācijas prasmes un iemaņas.

  • “Bērni bija sajūsmā par Sniegpulkstenītes modināšanu, jo Sniegpulkstenīte ir pirmā pavasara vēstnese. Bērni bija lepni, ka varēja kopā nodziedāt dziesmiņu Sniegpulkstenītei, centās visi no sirds. Stādīšana bija viens liels kopdarbs, katrs gribēja rakt, stādīt un grūti pat brīžiem bija sagaidīt savu kārtu. Tagad ejot pastaigās, bērni atceras, kur stādīja, arī vakarā, kad  atnāk vecāki, dodas rādīt un lepojas ar savu izdarīto darbu. Ļoti vērtīgs pasākums, jo bērniem ir jāmācās, ka darīt darbu nav viegli.”
  • “Par lielāko ieguvumu uzskatām pozitīvas emocijas, ko bijām spējīgi iedot bērniem. Visiem bērniem svētki ļoti patika. Katram bērnam bija iespēja iestādīt zemē sniegpulkstenīti. Visi bērni bija priecīgi satikt Sniegpulkstenīti, kā arī iepriecināt viņu ar sagatavotu pārsteigumu. Bērniem ļoti patika meklēt paslēptās oliņas, kā arī visi bija priecīgi satiekot Lieldienu zaķi. Iesaistot bērnus pārrunās, tika noskaidrots, ka bērni labprāt piedalītos šāda veida pasākumos. Bijām pārsteigti par vecāku lielo atsaucību un aktivitāti stādiņu sarūpēšanā. Sadarbībai ar vecākiem ir liela nozīme šādu pasākumu īstenošanas procesā, jo no tā arī ir atkarīgs mācību procesa rezultāts. Un protams, par lielāko ieguvumu uzskatām bērniem sniegtās pozitīvās emocijas, jo nekas nav jaukāks par mīļām, smaidošām sejām, kas skatās tev acīs un saka “Paldies!” par to, kas dienas laikā tika piedzīvots un iemācīts.”
  • “Ļoti jauki, saulaini un prieka pilni sniegpulkstenīšu svētki. Paldies visiem mūsu kolēģiem! Bērniem ļoti patika – tikšanās ar to “eņģelīti balto”, ļoti patika stādīt sniegpulkstenītes. Vēl ļoti patika tikšanās ar Zaķi un lēkāšana pa batutu. Bet visjaukākais un smieklīgākais esot bijis onkulis Aigars, kurš esot bijis dārznieks un viņam bija liela lāpsta. Bērni katru dienu skatās – vai viņu stādītajām puķītēm pietiek ūdens, nekāpj ar kājiņām uz iestādītajiem ziediņiem.”
  • “Sniegpulkstenīšu stādīšana – lielisks pasākums! Bērni guva milzīgu devu ar pozitīvām emocijām. Lieliski personāži!”
  • “Ir piepildījies sapnis par sniegpulkstenīšu stādīšanu mūsu izglītības iestādē. Mēs paši sev radījām svētkus. Brīvdabas vide veido pamatu brīvības izjūtai gan fiziski, gan emocionāli, kas ir viens no galvenajiem radošuma veicināšanas faktoriem. Praktiska darbošanās dabā attīsta, dod zināšanas un sagatavo bērnus reālajai dzīvei.’’
  • “Ļoti jauks pasākums! Šāda veida pasākums veicina un attīsta audzēkņos ļoti vērtīgas prasmes un tikumus – prasmi sadarboties, uzklausīt citu viedokļus, izteikt savu viedokli, attīsta prasmi rūpēties par dabu, prieku par kopābūšanu, gandarījumu par padarīto darbu!”

Ventspils PII “Pasaka” Erasmus+ programmā īstenoto projektu “Nākotnes skolas partneri” līdzfinansē Eiropas Savienība. Vairāk par Erasmus+ programmu var uzzināt Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) mājaslapas www.viaa.gov.lv sadaļā Erasmus+ un programmas mājaslapā www.erasmusplus.lv. Šī publikācija atspoguļo tikai tās autoru viedokli, un Eiropas Komisijas atbalsts šīs publikācijas tapšanai nav uzskatāms par tās satura apstiprinājumu, un Komisija nekādā veidā neuzņemas atbildību par šeit ietvertās informācijas tālāku izmantošanu.

Foto: Ģirts Dreimanis

16.04.2021.